Connies hvidkålscomfort

Connies hvidkålscomfort

Når det begynder at regne og ruske udenfor, er der (næsten) ikke noget bedre end en tallerken comfort food, som kan fuldende hyggen en mørk aften. Comfort food behøver ikke tage lang tid at lave. Denne opskrift tager nok ca. et kvarter. Jeg har fået den af en tidligere kollega, som har været min sparringspartner omkring LCHF-kost. Den minder lidt om retten ”Ild i røret”, men er mere cremet i konsistensen.

Man selv variere med grøntsager (revet blomkål, broccolibuketter ell. lign.), krydderi, og peanutbutter. Fløde er dog en uundværlig ingrediens for at få en lækker cremet konsistens. Kan spises alene eller evt. sammen med kød, fx oksekødfars med tacokrydderi. Er der en rest, egner den sig glimrende til madpakken.

Du skal bruge:

Hvidkål (ca. ¼ hoved)
1 løg
1 ½ – 2 dl piskefløde
evt. 1-2 spsk flødeost
1-2 spsk usødet peanutbutter (fx “machandel”, som er øko, og fås i de fleste supermarkeder til en fair pris)
1-2 tsk karry
salt og peber
smør, oliven- eller kokosolie
evt. saltede peanuts

  1. Tænd for panden og tilsæt fedtstof. Brug en sautépande hvis du har en.
  2. Hak hvidkålen i strimler. Hak løget (groft eller fint efter behag)
  3. Brænd karry af i panden og tilsæt løg og hvidkål.
  4. Lad det svitse lidt, til karryen er indarbejdet og kålen bliver lidt blød.
  5. Tilsæt fløde og flødeost, fordel og lad det koge op
  6. Tilsæt peanutbutter og fordel i retten (nemmest når det er blevet varmet lidt op)
  7. Smag til med salt og peber (evt. en buillonterning ell. fond)
  8. Servér i en pastatallerken og drys med lidt grofthakkede peanuts.

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *